Column 3-2015: Agriturismo

juni 2015

Logeren bij de boer. In Nederland ontstond het in de jaren tachtig. Creatieve en ondernemende boerenfamilies, die onder druk van de toenemende regelgeving moeite hadden om rond te komen, ontdekten een extra inkomstenbron door kamers in de boerderij of kampeerplaatsen op het terrein te verhuren aan toeristen. Deze beleefden voor een schappelijke prijs een originele en authentieke vakantie. Ze konden de omgeving verkennen maar ook meehelpen met de kaasproductie of het voeren van de dieren.

In Italië is eind vorige eeuw dit fenomeen ook ontstaan, met name in midden Italië, de regio’s Toscane en Umbrië voorop. Zo ontstond de Agriturismo, samengesteld uit de Italiaanse woorden Agricoltura (landbouw) en Turismo. Met een aantal van circa 20.000 vormt de Agriturismo sector anno 2015 een niet meer weg te denken vorm van toerisme. In 1985 heeft Italië bij wet geregeld dat de landbouwsector die het zwaar had een aandeel kon krijgen in een nieuwe vorm van toerisme. Italiaanse boeren kregen subsidies als zij naast hun originele activiteiten ook gasten verwelkomden op hun boerenbedrijf. Hier is in de jaren negentig en het begin van de huidige eeuw gretig gebruik van gemaakt. Een Agriturismo onderscheidt zich van een reguliere B&B of landelijk gelegen hotel omdat het nog steeds in bedrijf is als boerderij en zelf verbouwde producten serveert of verkoopt. Gasten verblijven op prachtige plekken tussen olijfgaarden of wijnranken en genieten aan tafel van lekkernijen van eigen bodem. Deze lopen zeer uiteen en zijn gemaakt van zelf verbouwde granen, groenten en fruit of eigen vlees en gevogelte. Zo sieren zelfgemaakte marmelades en taarten het ontbijtbuffet en proeven gasten tijdens de pranzo of cena van de meest geweldige wijnen, kazen, worsten en hammen.

De laatste jaren is de agriturismo ook een zeer populair object bij buitenlandse huizenzoekers. Bekende televisieprogramma’s zoals ‘Het roer om’ en ‘De Italiaanse Droom’ hebben hier ongetwijfeld aan bijgedragen. Wie echter droomt van een eigen Agriturismo zal over een goed gevulde portemonnee moeten beschikken of een heel goed en doordacht businessplan moeten hebben om financiering te organiseren. Belangrijk daarbij is het plan voor het behalen van omzet buiten de hoogseizoenmaanden juli en augustus. Bezint eer ge begint. Het klinkt wellicht wat belerend, maar na ruim tien jaar in de Italiaanse huizen business weet ik dat het romantische imago in de praktijk op keihard werken neerkomt. Iets dat overigens helemaal niet erg is, zeker niet als je een buitenmens bent en openstaat voor een nieuwe manier van leven. En hoe lekker zou het zijn om na een dag hard werken over de velden en naar de ondergaande zon te kijken onder het genot van een glas zelf gebottelde wijn? Salute!

Ciao, Laura

Laura de Rooy-Dekker

Managing partner & Marketing