Het is officieel bevestigd door Den Haag, we hebben de crisis achter de rug. Veel mensen die al jaren droomden van een vakantiehuis in Italië durven er weer serieus over na te denken. De zogenaamde babyboomers, wiens kinderen de deur uit zijn en voor wie meer vrije tijd in zicht komt, gaan hun dromen realiseren. Zij zetten nu stappen. De afgelopen jaren hebben zij dat als gevolg van de economische en financiële crisis niet gedaan. In sommige gevallen omdat zij vermogen verloren hadden en simpelweg niet konden. In andere gevallen omdat zij niet durfden, ondanks het feit dat zij financieel gezien misschien nog wel konden. Het was veiliger om een appeltje voor de dorst te bewaren, niemand kon voorspellen hoe lang de crisis zou duren en in welke mate die je leven zou beïnvloeden. Maar sinds alle media ons vertellen dat de crisis over is neemt de belangstelling toe en worden beurzen zoals Second Home International drukker bezocht dan ooit.
Italiaanse regio’s die momenteel aantrekken zijn Piemonte, Toscane en Umbrië. Ook de Noord-Italiaanse meren en de wintersportgebieden in de Dolomieten en de Valle d’Aosta profiteren van de toenemende interesse. Afgelopen voorjaarsvakantie hadden we zelfs een primeur toen een in Zermatt (Zwitserland) vakantie vierend gezin de grens over skiede om vervolgens, op in de rugzak meegebrachte schoenen, een prachtig project in Breuil-Cervinia te komen bekijken. Nog nooit eerder had ItaliaCasa klanten verwelkomd die op ski’s arriveerden voor een bezichtiging. Investerende ‘boomers’ hebben verschillende motieven. De meesten willen een tweede woning om lekker zelf met familie en vrienden van te genieten, al dan niet in combinatie met het genereren van rendement uit verhuur. Het gaat dan om vijftigers en zestigers wier kinderen studeren, gestart zijn met werken of zelf net een gezin met jonge kinderen hebben. Zij zoeken meestal een ruim huis met veel mogelijkheden, zowel binnen als buiten, bijvoorbeeld voor het ontvangen van logees of om hobby’s te kunnen uitvoeren. Daarnaast zijn er boomers die het roer omgooien en bedrijfsmatig in Italië aan de slag willen. Aan deze trend doen ook dertigers en veertigers mee. Zij zoeken de meest uiteenlopende objecten, variërend van een woning met bedrijfshal tot boerderij en van een winkelpand tot landgoed voor een wellnesscentrum. Ondernemers met ideeën die ook buiten Nederland of België uit te voeren zijn, worden in hun keuze voor Italië vaak gedreven door de hoge quality of life die dit land biedt. Als ondernemer met één been in Nederland en het andere in Italië kan ik daar zelf over meepraten en bevestigen dat het fijn werken is onder de Italiaanse zon.
Ciao, Laura
Managing partner & Marketing