Column 4-2015: Orde in de chaos

augustus 2015

De zoektocht naar een koophuis is iets dat mensen niet zo heel vaak in hun leven ondernemen. Het is meestal leuk, bijna altijd tijdrovend en soms ook spannend. Wanneer dat gezochte huis in het buitenland staat komt er nog een aantal andere elementen bij kijken. Het is onbekend, je hebt weinig of geen mensen in je omgeving waarmee je ervaringen kunt delen en het vindt grotendeels plaats in een andere taal.

Wat ís er nou zo anders als je in Italië een huis gaat zoeken? Wanneer het aan te kopen huis eenmaal gevonden is dan zijn er natuurlijk juridische, financiële en fiscale verschillen in het aankoopproces. Maar ook het zoekproces verschilt enorm van dat in Nederland en België. Zijn wij hier goede websites gewend met duidelijke informatie en heldere foto’s, hoe anders is dat in het land van la dolce vita waar ze op digitaal gebied vele jaren achterlopen. Funda-achtige portals bestaan in Italië wel, maar of ze je nu helpen of juist door de bomen het bos niet meer laten zien is de vraag. Het kaf is niet van het koren gescheiden, makelaars zetten werkelijk alles op deze portals en belemmeren daarmee een succesvol zoekresultaat omdat er in Italie een zeer groot verschil bestaat tussen aanbod voor de residentiële (lokale) markt en aanbod dat geschikt is voor de buitenlandse (tweede) huizenkoper. Ook websites van makelaars zijn bij lange na niet zo goed en duidelijk als wij gewend zijn. Het is een tijdrovende zaak, de veelal waardeloze foto’s zeggen weinig en de foto’s die je zou willen zien, bijvoorbeeld van het uitzicht of de voorkant van het huis, ontbreken vaak. Waarom? Omdat, en daar hebben we een van de belangrijke verschillen, huizen in Italië vrijwel nooit exclusief bij één makelaar te koop staan. Een huis staat te koop bij verschillende partijen, soms zelfs met verschillende vraagprijzen. Deze non-exclusiviteit is de reden van de vage en slecht herkenbare foto’s. Bij goede herkenbare foto’s is het immers eenvoudig voor concurrentmakelaars om ook op het huis af te gaan om het in verkoop te krijgen.

Andere verschillen zitten ‘m in het feit dat het zoekgebied vaak veel groter is, soms tijdens het zoekproces door verkregen inzichten wijzigt en ver weg ligt waardoor je niet snel kan schakelen. Om het leuk en qua tijdsinspanning overzichtelijk te houden maken wij met ons team een voorselectie en presenteren alleen huizen op onze website die geschikt zijn voor de noord Europese markt. Wij weten immers dat onze klanten geen appartementen willen zonder balkon, geen huis met in de tuin een elektriciteitsmast en geen woning met uitzicht op een industrieterrein of gelegen aan het spoor.

Ciao, Laura

Laura de Rooy-Dekker

Managing partner & Marketing