Het roer om. Een ander leven. Geen files, geen sleur. Geen stress door overvolle agenda’s. Relaxte ouders en blije kinderen. Minder hectiek. Meer zon en meer vrijheid. Het seizoen dat bepaalt wat we eten. Een hechter gezin. Het zijn allemaal veel gehoorde gedachten van mensen die dromen over een B&B in het heerlijke Italië. Geïnspireerd door de vele televisieprogramma’s en artikelen in lifestyle magazines dromen velen ervan het roer daadwerkelijk om te gooien. Een deel van deze dromers maakt serieuze plannen en neemt zich voor de droom ook werkelijk na te jagen. En vroeg of laat stuit iedereen op hetzelfde vraagstuk: hoe krijgen we dit financieel voor elkaar? En hoewel ik zo goed kan begrijpen hoe leuk het is om op zoek te gaan naar dat ene prachtige plekje en dat in gedachten al opgeknapt en ingericht te hebben, toch ben ik in de afgelopen jaren steeds strenger geworden voor deze groep huizenzoekers. Heb je financiën op orde voordat je gaat zoeken naar het geschikte object! Gaat het om gepensioneerde mensen die hun schaapjes op het droge hebben en bij wijze van hobbyproject in hun nieuwe Italiaanse huis ook af en toe gasten willen herbergen, dan hoor je me niet. Maar veel vaker gaat het om relatief jonge mensen, al dan niet met schoolgaande kinderen, die hun leven met vaste zekerheden in Nederland vaarwel willen zeggen. Mensen die van de opbrengsten van hun nieuwe activiteit moeten leven. En ik heb geleerd, eerlijk gezegd zelf ook door schade en schande wijs geworden, om tegen deze laatste groep streng te zijn. Men moet zich realiseren dat financiering door een bank in Italië onmogelijk is als er geen gegarandeerde inkomsten zijn. Businessplannen kunnen nog zo goed en grondig onderbouwd zijn, er is en blijft geen enkele garantie dat de benodigde gasten gevonden worden om de zorgvuldig opgemaakte bedden te vullen. Waarom zou een bank een hypotheek verstrekken als ze daarmee het risico lopen dat de maandelijkse rente en aflossing niet kunnen worden voldaan? En omdat het zonde is van zowel de tijd van de roer-omgooiers, als de tijd van ons en onze partners in Italië, starten wij tegenwoordig alleen de zoektocht naar het geschikte object als er een gedegen financieel plan is. En wat is nou het leuke? De meeste mensen die wij spreken begrijpen het. Een raak mailtje dat ik laatst ontving was kort en bondig: we gaan hard aan de slag en jullie horen pas weer van ons als we ook echt kunnen schakelen.
Managing partner & Marketing