Een belangrijk onderdeel van het zoekproces is het vaststellen van een zoekprofiel. Dit is een van de eerste stappen die gezet moeten worden om de eerste fase van het zoekproces, de oriëntatiefase, goed vorm te geven. En toch is dit vaak een lastige opgave voor de potentiële kopers die hun droom willen realiseren. Want het dwingt tot nadenken, reëel zijn en bepalen welke behoeften er zijn en welke financiële mogelijkheden men heeft. Zet een aantal vragen op een rij om inzicht te krijgen in de wensen. Denk hierbij aan waar, wat, wanneer en ook waarom. Willen we er alleen in vakanties heen, of ook af en toe voor een (lang) weekend? Wat gaan we er doen? Hoe komen we er, met de auto of met het vliegtuig? Willen we er ook logees kunnen ontvangen? Hoe gaan we het financieren? Willen we ook verhuren? De antwoorden op deze vragen geven richting aan de zoektocht. Zonder het goed afronden van deze oriëntatiefase betreedt de koper eigenlijk op halve kracht de Italiaanse tweede woningmarkt. Tegelijk is het ook voor de betrokken makelaar een essentiële zaak om de klant goed te kunnen adviseren en begeleiden. Het kopen van een woning in het buitenland vraagt immers van alle betrokkenen een andere voorbereiding dan wanneer een woning wordt gekocht in het eigen land of woonplaats. Zo maken wij vaak mee dat klanten een of enkele dagen van tevoren contact opnemen om een bezichtiging aan te vragen. Daarbij wordt vergeten dat het organiseren van bezichtigingen aanzienlijk gecompliceerder is dan in Nederland of België. Een goed zoekprofiel kan helpen met de koper mee te denken en een bezoek aan Italië zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Om het zoekprofiel aan ons door te geven bestaat op onze website een uitstekende tool. Er worden diverse vragen gesteld aan de hand waarvan we een eerste indruk krijgen van wat u zoekt, waar u zoekt en welke randvoorwaarden er zijn. Klik hier om uw zoekprofiel aan ons door te geven.
Managing partner & Marketing